onsdag den 7. maj 2025

Fri os fra det onde

Kirkeministeren Morten Dahlin mener, at en stærkere forankring i kristendommen er nødvendig, hvis yngre generationer skal finde kampviljen i en ny verdensorden; kristendommen skal spille en større rolle i det danske forsvar. Danske soldater skal kæmpe for kristendommen.
    Det er en historisk dårlig idé. Af virkelig mange grunde. En indlysende grund er, flere end 300.000 danske muslimer, som i forvejen er udskammet og udgrænset af den danske regering, på den måde får endnu et håndfast bevis for, at de aldrig vil blive opfattet som rigtig danske. Hvordan skulle de nogensinde få lyst til at kriges for kristendommen? Og hvorfor? Hvorfor ikke kæmpe for demokratiet, retsstaten, frisindet og herunder religionsfriheden? Når vi nu åbenbart skal slås og bryde ned i stedet for at bygge op.
    Den samme udgrænsning er naturligvis resultatet af regeringens og den øvrige højrefløjs løbende forsikringer om, at kristendommen er en af de “danske værdier”, men nu skal de danske muslimer også gøres til andenrangssoldater, fordi de ikke bærer kristendommen i deres hjerter.
    Fri os fra den sammenblanding af religion og statsførelse!
   
Selvom jeg ikke selv abonnerer på nogen religion, og selvom millioner af mennesker op gennem historien er blevet tortureret og dræbt i den ene eller anden guds navn, så er jeg ikke tilhænger af en tvangsmæssig undertrykkelse af religion, som man eksempelvis har set det i Sovjetunionen. Jeg er tværtimod tilhænger af religionsfrihed og respekt for alle former for tro. Mange føler et behov for at tro på noget, der kan overtrumfe den daglige elendighed. Jeg kunne ønske for dem, at dette noget var en fælles kamp for at forbedre deres hverdag, men mange har svært ved at se dette som en mulighed. Religion har hjulpet og hjælper stadig mange mennesker i en trængt situation, særligt de, som ikke nyder en hjemstavns beskyttelse.
    Jeg er sikker på, at jødedommen har hjulpet den forfulgte jødiske diaspora til at holde sammen, til at holde fast ved det at læse Torahen sammen, huske deres historie og holde modet oppe gennem en årtusindlang landflygtighed.
    Jeg tror, mange muslimer, som er kommet til Danmark på flugt fra krig og elendighed eller fra et religiøst tyranni i fædrelandet, og som i Danmark blot har mødt en ny form for undertrykkelse og daglig ydmygelse, har søgt ind i religionen for at finde svar på deres elendighed. Når denne trøstende religion så samtidig af øvrigheden fordømmes som udansk, så er det vanskeligt for muslimer (og jøder og hinduister …) at komme til at føle sig rigtig danske og få lyst til at kæmpe for den kristne danske stat. Dette er kun endnu en grund til, at politikere skal holde deres religion for sig selv.
    Når en stat definerer sin enhed med udgangspunkt i en religion, definerer den samtidig dem, der tilhører en anden (eller ingen) religion, som fremmedelementer. De fremmedelementer risikerer at blive drevet ud af landet. Det skete eksempelvis for de mauriske muslimer og de sefardiske jøder, som blev drevet ud af Spanien efter La Reconquista i 1492, hvor katolikkerne endegyldigt vandt magten på Den Iberiske Halvø. Eller de bliver tvunget til at konvertere, som danskere blev tvunget til at konvertere til kristendom i anden halvdel af 900-tallet, da den tysk/romerske kejser Otto Den Store havde overbevist Harald Blåtand om denne mellemøstlige religions overlegenhed i forhold til den danske asatro. 
    Hvis en statslig forfatning bygger på et religiøst grundlag, bliver den borger, som ikke tilhører statsreligionen, enten forholdt de almindelige borgerrettigheder eller dele af dem, bliver altså andenrangsborgere, som vi ser det i Israel, hvor muslimske statsborgere eksempelvis ikke kan købe jord. Den jord, som den Israel ved sin tilbliven stjal fra deres bedsteforældre. Eller de bliver udsat for mere direkte undertrykkelse og forfølgelse, som vi ser det i eksempelvis Afghanistan og Iran, hvor der er dødsstraf for at overtræde eller modsætte sig det religiøse lovsæt.
    Selvom jeg ikke er medlem af Folkekirken, og mine børn ikke døbt, skulle de registreres i kirkebøgerne ved deres navngivning. Dette er mere end rigelig sammenblanding af stat og religion. Vi skal ikke længere ned ad den vej. Ikke så meget som en meter.

5 kommentarer:

  1. Det går (heldigvis) kun en vej, nedad, med medlemstallet i folkekirken, så det kan kun være et spørgsmål om tid, før stat og kirke bliver adskilt. Det er forresten den eneste forening, jeg kender til, som man kan "få lov til" at melde sig UD af, når man, som jeg og mange andre, på et tidspunkt kommer i tanke om, at man "er medlem." At Danmark er et kristent land er i øvrigt noget skingert vrøvl, men det er da tragikomisk, at se nogen forsøge at sælge den slags historier til mennesker, der, heldigvis, er vidt forskellige. Det er som at se nogen, der forsøger at uddele rygmærker og sige: Du er da med i klubben, ikke? De fleste til sige nej, nærmest per instinkt, men når man får rygmærket klistret på sig som spæd, hvilket er tilfældet for mange mennesker i Danmark, så kan det jo tage nogle år at få øje på, at det sidder der. Men sådan har kristendom, og lignende monoteistiske religioner, forsøgt at indtage uimodsigelige magtpositioner i alle de samfund, de findes i. Af samme grDet går (heldigvis) kun en vej, nedad, med medlemstallet i folkekirken, så det kan kun være et spørgsmål om tid, før stat og kirke bliver adskilt. Det er forresten den eneste forening, jeg kender til, som man kan "få lov til" at melde sig UD af, når man, som jeg og mange andre, på et tidspunkt kommer i tanke om, at man "er medlem." At Danmark er et kristent land er i øvrigt noget skingert vrøvl, men det er da tragikomisk, at se nogen forsøge at sælge den slags historier til mennesker, der, heldigvis, er vidt forskellige. Det er som at se nogen, der forsøger at uddele rygmærker og sige: Du er da med i klubben, ikke? De fleste til sige nej, nærmest per instinkt, men når man får rygmærket klistret på sig som spæd, hvilket er tilfældet for mange mennesker i Danmark, så kan det jo tage nogle år at få øje på, at det sidder der. Men sådan har kristendom, og lignende monoteistiske religioner, forsøgt at indtage uimodsigelige magtpositioner i alle de samfund, de findes i. Af samme grund opfatter jeg også monoteistiske religioner som en slags storhedsvanvid, efter at have læst og studeret dem længe nok, fordi forskellen, hvis den kan findes, imellem folk der siger, at de "tror på Gud" og taler på vegne af selvsamme "almægtige" gud er hårfin, hvis den overhovedet kan findes. For mig at se er det bare en mere eller mindre dårligt camoufleret magtposition, der indtages. Der er intet ydmygt over det, men det fremstilles, paradoksalt nok, netop som meget ydmygt. En verden Det går (heldigvis) kun en vej, nedad, med medlemstallet i folkekirken, så det kan kun være et spørgsmål om tid, før stat og kirke bliver adskilt. Det er forresten den eneste forening, jeg kender til, som man kan "få lov til" at melde sig UD af, når man, som jeg og mange andre, på et tidspunkt kommer i tanke om, at man "er medlem." At Danmark er et kristent land er i øvrigt noget skingert vrøvl, men det er da tragikomisk, at se nogen forsøge at sælge den slags historier til mennesker, der, heldigvis, er vidt forskellige.

    SvarSlet
  2. Det er som at se nogen, der forsøger at uddele rygmærker og sige: Du er da med i klubben, ikke? De fleste til sige nej, nærmest per instinkt, men når man får rygmærket klistret på sig som spæd, hvilket er tilfældet for mange mennesker i Danmark, så kan det jo tage nogle år at få øje på, at det sidder der. Men sådan har kristendom, og lignende monoteistiske religioner, forsøgt at indtage uimodsigelige magtpositioner i alle de samfund, de findes i. Af samme grund opfatter jeg også monoteistiske religioner som en slags storhedsvanvid, efter at have læst og studeret dem længe nok, fordi forskellen, hvis den kan findes, imellem folk der siger, at de "tror på Gud" og taler på vegne af selvsamme "almægtige" gud er hårfin, hvis den overhovedet kan findes. For mig at se er det bare en mere eller mindre dårligt camoufleret magtposition, der indtages. Der er intet ydmygt over det, men det fremstilles, paradoksalt nok, netop som meget ydmygt. En verden Det går (heldigvis) kun en vej, nedad, med medlemstallet i folkekirken, så det kan kun være et spørgsmål om tid, før stat og kirke bliver adskilt. Det er forresten den eneste forening, jeg kender til, som man kan "få lov til" at melde sig UD af, når man, som jeg og mange andre, på et tidspunkt kommer i tanke om, at man "er medlem." At Danmark er et kristent land er i øvrigt noget skingert vrøvl, men det er da tragikomisk, at se nogen forsøge at sælge den slags historier til mennesker, der, heldigvis, er vidt forskellige. Det er som at se nogen, der forsøger at uddele rygmærker og sige: Du er da med i klubben, ikke? De fleste til sige nej, nærmest per instinkt, men når man får rygmærket klistret på sig som spæd, hvilket er tilfældet for mange mennesker i Danmark, så kan det jo tage nogle år at få øje på, at det sidder der. Men sådan har kristendom, og lignende monoteistiske religioner, forsøgt at indtage uimodsigelige magtpositioner i alle de samfund, de findes i. Af samme grDet går (heldigvis) kun en vej, nedad, med medlemstallet i folkekirken, så det kan kun være et spørgsmål om tid, før stat og kirke bliver adskilt. Det er forresten den eneste forening, jeg kender til, som man kan "få lov til" at melde sig UD af, når man, som jeg og mange andre, på et tidspunkt kommer i tanke om, at man "er medlem." At Danmark er et kristent land er i øvrigt noget skingert vrøvl, men det er da tragikomisk, at se nogen forsøge at sælge den slags historier til mennesker, der, heldigvis, er vidt forskellige. Det er som at se nogen, der forsøger at uddele rygmærker og sige: Du er da med i klubben, ikke? De fleste til sige nej, nærmest per instinkt, men når man får rygmærket klistret på sig som spæd, hvilket er tilfældet for mange mennesker i Danmark, så kan det jo tage nogle år at få øje på, at det sidder der. Men sådan har kristendom, og lignende monoteistiske religioner, forsøgt at indtage uimodsigelige magtpositioner i alle de samfund, de findes i. Af samme grund opfatter jeg også monoteistiske religioner som en slags storhedsvanvid, efter at have læst og studeret dem længe nok, fordi forskellen, hvis den kan findes, imellem folk der siger, at de "tror på Gud" og taler på vegne af selvsamme "almægtige" gud er hårfin, hvis den overhovedet kan findes. For mig at se er det bare en mere eller mindre dårligt camoufleret magtposition, der indtages. Der er intet ydmygt over det, men det fremstilles, paradoksalt nok, netop som meget ydmygt. En verden uden monoteisme vil være en bedre verden. Det er min mening om det. Fordi det er en afsked med en indoktrinering på et dybere plan og en fejring af reel åndelig frihed.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for kommentaren! Jeg kan godt lide din pointe om monoteisme. Selv tror jeg ikke på nogen guder, men jeg kan godt se noget frigørende ved den pluralisme, som polyteismens mange guder tilbyder. At man selv kan vælge, om man foretrækker at ofre til Odin eller Freja. Ligesom jeg ser noget noget sympatisk ved det forhold, at ingen magt er absolut. Det, at den altid er delt.

      Slet
    2. Selv tak. Det hele kom med, kan jeg se, omend i en meget rodet form med gentagelser, fordi jeg troede, jeg skulle dele den op. Fred være med det.

      Slet
  3. P. S. Jeg kom muligvis til at sende første del af min kommentar to gange. Det beklager jeg. Kommentaren var for lang til ikke at blive brudt op i to.

    SvarSlet

Sidevisninger den seneste måned